۵ نکته برای ساختن ویدیوی جذاب

۵ نکته برای ساختن ویدیوی آموزشی جذاب

همه ی ما این گفته را بارها شنیده‌ایم که: محتوای ویدیویی و ویدیوی آموزشی، میلیون‌ها بار گویاتر از متن‌‌ است. همانطور که کارشناسان آموزشی هم به‌درستی اشاره کرده‌اند، نمایش محتوا به یادگیرنده به مراتب بهتر از انتقال کلامی آن است. بسیاری از محققان ثابت کرده‌اند که شرح محتوای تصویری یک مهارت یا رفتار جدید، می‌تواند بخش مهمی از یک آموزش چندگانه باشد و اثراتی به مراتب بیشتر و ماندگارتر بگذارد.

طبق گزارشی ازCisco،تا سال ۲۰۱۹، محتوای ویدیویی و ویدیوی آموزشی۸۰٪ از ترافیک اینترنت را تشکیل خواهد داد.

  • این چه معنایی برای طراحان آموزش یا حرفه‌ای‌های آموزش دارد؟
  • چطور می‌توانید ویدیوی آموزشی کارآمدی بسازید که مخاطبانتان را جذب خودش کند؟

همه ما شدیداً به ویدیو علاقه‌مند هستیم،برآورد شده هر ماه در یوتیوب بیش از ۶ میلیارد ساعت ویدیو دیده می‌شود که برای هر فرد تقریباً یک ساعت تخمین زده شده است و یا در نمونه موفق ایرانی دروبسایت فرانش بیش از هزاران دوره مفید آموزشی به اشتراک گذاشته شده است. هرچند این مدل یادگیری سبک جدیدی نیست، اما محبوبیت آن با پیشرفت یوتیوب بسیار گسترش پیدا کرده است. علاوه‌براین، ویدیوی آموزشی می‌تواند مدل‌های مختلف یادگیری را پشتیبانی کند. همین‌طور با انواع دیگری از محتوا متناسب است.

شما به عنوان طراح آموزشی می‌توانید از نکات زیر برای ساختن ویدیوهای جذاب آموزشی‌تان استفاده کنید.

۱-اهداف‌تان را به روشنی تعیین کنید.

در درجه اول، برای اینکه یک ویدیو بسازید، نیاز دارید هدف مشخصی در ذهن‌تان داشته باشید. پس اهداف روشنی را باید تعریف کنید. این کار برای طراحی ویدیوهای کارآمد لازم است، چون به این ترتیب تمرکز دارید، و در نتیجه به اهداف آموزشی‌ای که در نظر دارید می‌رسید.

۲-ویدیوی کوتاه بسازید.

مدت زمان یک ویدیو مهم‌ترین ویژگی برای نگه‌داشتن مخاطب پای آن است. باید مطمئن شوید که ویدیو طولانی نیست و در عوض از بخش‌های کوتاهی تشکیل می‌شود. بنابراین، اگر ویدیوی طولانی‌ای دارید، باید سعی کنید که آن را به بخش‌های کوچک‌تر ۱ تا ۲ دقیقه‌ای تقسیم کنید. نسبت به قابل هضم و مناسب بودن ویدیوی آموزشی حساس باشید. از محتوای بصری نسبت به محتوای متنی بیشتر استفاده کنید: این موضوع خیلی مهم است. با توجه به تجربه‌های موجود، ویدیو نباید چیزی شبیه به پاورپوینت باشد؛ بلکه باید از تصاویر زیاد و متنوع برای واقعی‌تر بودن ویدیو استفاده کرد.

۳ -ویدیو را با کپشن ترکیب کنید.

اضافه کردن کپشن به ویدیو مزیت‌های متنوعی دارد. یکی از آشکارترین مزیت‌های آن فراهم کردن این امکان است؛ یادگیرندگان که در شنوایی ناتوانی دارند می‌توانند ویدیوها را به راحتی ببینند.

مطالعات نشان می‌دهند این کپشن‌ها جذابیت را بالا برده و میزان نرخ تکمیل ویدیو را از ۴۰٪ به ۸۰٪افزایش می‌دهد. ابزارهای ویرایشی متعددی مثل Camtasia Studio هستند که به شما اجازه می‌دهند تا کپشن‌های موردنظرتان را به ویدیو اضافه کنید. کپشن‌های ترکیب شده با یک ویدیو، هم برای یادگیرندگانی که به زبان آن متن آشنا هستند و هم برای درک و فهم آنچه که ویدیو می‌گوید مهم‌اند، چرا که ترجمه کردن یک کپشن به مراتب کار راحت‌تری است.

۴- ویدیو شامل صدا و کلام بیشتری باشد.

این یکی دیگر از جنبه‌های مهم در تولید ویدیوهای آموزشی است، چون بین ویدیو و آموزش کلاسی تفاوت وجود دارد. از آنجایی که در یک ویدیوی آموزشی، مخاطب‌ها به حال خودشان رها می‌شوند، بنابراین متن یا تصاویری که در ویدیو قرار داده‌اید، به یک پشتیبانی کلامی هم نیاز دارند. پس، آماده کردن یک متن و خواندن آن روی بخش‌های مختلف ویدیو کار خیلی مفیدی است.

۵-صفحه نمایش‌تان را ضبط کنید.

در صورتی که ویدیوی آموزشی درباره یک برنامه تهیه می‌کنید، جالب می‌شود اگر برای آن یک شبیه‌سازی در نظر بگیرید. می‌توانید با ضبط کردن صفحه نمایش این کار را انجام دهید تا بتوانید چیزهایی را نشان دهید که احتمالاً نمی‌توانید با متن یا صوت توضیح دهید. برای مثال، موقعیتی را در نظر بگیرید که در آن می‌خواهید به یادگیرنده نشان دهید چطور یک فایل را در برنامهwordذخیره کنند؛ پس یک شبیه‌سازی قطعاً کمک‌تان خواهد کرد. این کار یادگیری را لذت‌بخش‌تر و ماندگارتر می‌کند. ابزارهای متنوعی مثلCamtasiaوScreenrدر دسترس شما هستند تا صفحه نمایش‌تان را ضبط کنید.

بکار گیری دقیقاین نکات در آموزش تصویری و ویدیوی آموزشی کمک‌تان می‌کند تا ویدیوهایی جذاب و مفید بسازید، چون ویدیو قدرتمند‌ترین ابزار مورد استفاده برای یادگیری و آموزش است.

[download_url_post]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − شانزده =