صفر تا صد مراحل ساخت یک ویدیو

طراحی ها و آگهی های تبلیغات بازرگانی غالبا با همکاری متخصصان ورزیده ای تهیه می شوند , که تا حدودی در زمینه ی روان شناسی و مردم شناسی با اطلاع هستند .

تبلیغگران خبره و ماهر از راه های مختلفی برای آگهی تبلیغ استفاده می کنند. اگر روش مناسبی اتخاذ کنند و ذوق و سلیقه به خرج   دهند کار تبلیغ با موفقیت به پایان می رسد. همچنین در هنگام طراحی وارائه راه کارهای تبلیغاتی ، باید روش و فنون جدید تبلیغات را نیز در نظر بگیرند.

یکی از وسایل متداول تبلیغات بازرگانی و تجاری اگهی های تلویزیونی هستند.

از انجا که تلویزیون وسیله ای معتبر و جالب است ، باید دقت داشت که زمان در تلویزیون بسیار اندک است و با این زمان کم باید در انتخاب تصاویر و اثربخشی آنها نهایت دقت را به کار ببریم. به عنوان مثال : در تصاویر تبلیغاتی مربوط به کالاهای زنانه باید از زمینه هایی با طراحی نرم و لطیف استفاده شود. در حالیکه در تبلیغاتی که متوجه مردان است از طرحهای تند و تیز استفاده می شود.

در تبلیغات تلویزیونی می توان هم اگهی صوتی و هم تصویری را همزمان با هم به کار گرفت. به علاوه تلویزیون یک رسانه ی پر بیننده است پس در انتخاب تصاویر، باید رنگها، گرافیک، موسیقی، جلوه های ویژه و گفتار را مد نظر داشته باشیم.

چنانچه موارد بالا در مورد اگهی های تبلیغاتی لحاظ نشوند، اگهی مورد نظر ما از ارزش بالایی برخوردار نخواهد شد پس مخاطب را به سوی خود جلب نخواهد کرد.

یک تبلیغ زمانی موفق خواهد بود که مخاطب علاوه بر دیدن پیام تبلیغاتی ، آن را درک کند وبه یاد آورد و در زمان لازم بر اساس آن عمل کند. البته ناگفته نماند که منبع پیام و اگهی باید معتبر بوده هر چند منبع پیام ممکن است از نظر عده ای معتبر و از سوی عده ای دیگر از اعتبار کمتری برخوردار باشد.

در انتخاب اگهی علاوه بر موارد فوق ، باید در انتخاب شبکه، زمان پخش آگهی و مدت زمان آن دقت داشت البته باید توجه داشت که آگهی های تلویزیونی به علت اینکه عمومی تر هستند و تمام اقشار جامعه بیننده آن خواهند بود، پس گرانتر هم تمام می شوند.

شایان ذکر است که یک مدیر تبلیغاتی، برای بثمر رساندن آگهی های خود سه اصل را مد نظردارد:

اول به بیننده اطلاع رسانی کند.

دوم مخاطبان خود را برای تقاضای آن کالا متقاعد نماید، بعضی از مردم آسانتر از بقیه متقاعد می شوند ولی بعضی دیگر توانایی درک بحثهای پیچیده تر را دارند. بنابراین نمی توان انتظار داشت که افراد را به یک شکل متقاعد کرد.

سوم اینکه روشی اتخاذ نماید که ان کالا همیشه در ذهن و خاطر بیننده باقی بماند.

برای رسیدن به این اهداف ، مبلغ کالا باید اطلاعاتی را در خصوص هم کالا و هم مخاطبان آن جمع آوری کند و اینکه چه نکات مهمی را مد نظر داشته باشد. همچنین باید مخاطب را از فواید موجود اگاه سازد و در نهایت رضایت مشتری و جلب نظر او را فراهم آورد.

برای فروش یک کالا باید جنس مورد نظر و همین طور وظایفی را که آن کالا انجام می دهد برای مخاطب تشریح کرد. برای جلب توجه افراد بسوی کالای تبلیغاتی، راههای زیادی وجود دارد، یکی از راهها اینست که از عنوانهای بزرگ و هر چیزی که چشمگیر و متفاوتست استفاده شود.

همچنین با شناخت مشتریانمان می توان متن ها را طوری انتخاب کرد که از زبان مشتری صحبت کند. البته متن آگهی تنها کافی نیست. باید طرح و محتوای آن نیز به گونه ای ، از نظر مشتری صحیح و قابل قبول باشد.

آگهی موفق آگهی است که بتواند نیاز مشتریان را کشف کند و در ارضای این نیازها کوشا باشد. در یک پیام تبلیغاتی نباید صرفا اطلاعات مثبت آن کالا را در اختیار مشتری قرار داد بلکه نقاط ضعف محصول و کالای تبلیغی را هم ذکر کرد، تا مخاطب این اعتماد خاطر را پیدا کند که همه چیز را درباره کالای تبلیغ شده میداند، و دیگر برای جمع آوری اطلاعات درباره این محصول لازم نیست به منبع دیگری مراجعه کند.

برای طراحی آرم یک شرکت باید توجه کرد که از چه نوع قالبی استفاده نمائیم چرا که قالب خود باید نوعی تصویر قوی و تخیلی باشد .اگر آرم یا تصویر ،مبهم باشد و موجب سوء برداشت شود طرح نا موفق خواهد بود یک عنوان خوب باید بتواند توجه مخاطب را به خود جلب کند و یک عنوان حرفه باید مشتری را به خرید آن محصول یا کالا ترغیب و تشویق نماید.

شعارهای تبلیغاتی برای بالا بردن فروش کافی نیست .نگارش حرفه ای ،خلاقیت و رنگ و لعاب دادن به آنچه برای جذب و افزایش تعداد مشتریان لازم است بعنوان یک کار حرفه ای مد نظر ماست .استفاده از عبارتهای کلیشه ای نه تنها به شما کمکی نمیکند بلکه میتواند فرصتها ،پول وزمان شما را به هدر دهد.

واژه ها و عباراتی که برای شعارهای تبلیغاتی خود انتخاب میکنید باید آنچنان قوی باشد که بتواند مشتریانتان را به انجام آن عملی که شما انتظارش را دارید سوق دهد .

شعارهای تبلیغاتی یک محصول خاص در مورد ویژگیها و مزیت های آن مطرح میگردد که در کلیه مراحل تکرار میشود ودر ذهن مخاطب ماندگار خواهد شد . شناساندن یک محصول در یک بازار جدید دشواریهای خاصی را به همراه دارد ونیازمند درک دقیقی از فرهنگ،زبان ونوع زندگی مردمانی است که در آن بازار حضور دارند.

برای پیامهای تبلیغاتی اشکال مختلفی وجود دارد. می توان   محصول و کالای خود را با موزیک و موسیقی مناسبی همراه کرد . این شیوه ، شیوه مناسبی است چرا که شعر و موسیقی در ذهن بیننده طنین انداز می شود.

اگر موسیقی و موزیک آگاهانه انتخاب شود می تواند موثر واقع شود البته باید توجه داشته باشیم که موسیقی انتخاب شده باید با فضای فرهنگی یک جامعه همخوانی داشته باشد.

میتوان از هنرپیشه ها برای ارائه پیام تبلیغاتی استفاده کرد. همچنین می توان انیمیشن را با واقعیت تلفیق کرد.

همانطور که قبلا نیز گفته شد رنگها نیز اثر بخشی خوبی در پیامهای تبلیغاتی دارند.لازم است تبلیغ کننده در مورد رنگها مطالعه داشته باشد چرا که هر رنگ مفهوم خاص خود را به همراه دارد. بنابراین مدیر تبلیغاتی باید از جنبه های روانی رنگها مطلع باشد. رنگها بر روح و روان افراد تاثیر گذار هستند یک مدیر فهیم و باسواد تاثیر رنگها را در جامعه ی خود مورد مطالعه و بررسی قرار می دهد.

در حقیقت مشتریان و مخاطبان آگهی های تلویزیونی طیف وسیعی از مردم جامعه هستند که با اهداف مشخص و اجتماعی خود، محصولات مورد تبلیغ را مصرف می کنند.

این مخاطبان بر اساس سن، دانش،فرهنگ و تجربیات قبلی، کالاها را انتخاب می کنند. به عنوان مثال: قشر جوانان با توجه به سنشان بیشتر به برنامه های تلویزیونی و فیلمهای سینمایی گرایش دارند.

پس مخاطبان بیشتر در جستجوی تبلیغاتی هستند که آنها را حمایت کند. افراد تمایل دارند که با هنجارهای گروه خود همرنگ شوند.

موضوعات آگهی های تبلیغاتی در رسانه ای چون صدا و سیما باید به گونه ای مطرح شود که این موضوعات نزد مردم اولویت پیدا کنند، وتبدیل به بحث روز شوند. اگر اینگونه عمل شود به مرور بر دانش و نگرش افراد ودر نهایت رفتار آنها و انتخاب کالا تاثیر می گذارد.

در مورد تیزرهای تبلیغاتی یا ویدیو کلیپ ها باید گفت که به آگهی های تجاری گفته می شود که برای نمایش در تلویزیون تهیه شده اند.

درست است که این تیزرها در سینما ها هم به نمایش گذاشته می شوند اما عمده مورد استفاده آن در شبکه های تلویزیونی است. برای ساخت یک تیزر هزینه و زمان نسبتا زیادی اختصاص داده می شود، از این رو باید از تکنیک ها و روشهای مختلفی برای طراحی و تولید تیزر و اثر بخشی آن بر مخاطب استفاده کرد.

به طور کلی ساخت یک تیزر باید از سه فیلتر پیش از تولید، تولید، و پس از تولید بگذرد. تهیه سناریو یا فیلم نامه، انتخاب بازیگران، فیلم برداری،صداگذاری، گذاشتن موسیقی،عکس، تدوین،وغیره همگی از جمله اقداماتی است که در تولید یک تیزر تبلیغاتی انجام می گیرد.

آنچه که در انتخاب یک تیزر مهم است اینست که به درستی بتواند پیام آگهی را به بیننده انتقال دهد. یک تبلیغ دهنده ی موفق، مخاطب خود را به دقت برمیگزیند و پیام را در قالب مناسب، تزئین کرده و با استفاده از تکنولژی روز به تهیه تیزر اقدام می کند.

پس از اماده شدن تیزر، نوبت به آزمایش کردن می رسد . بعد از رفع نواقص احتمالی و تائید نهایی، تیزر باید در شبکه تلویزیونی انتخاب شده و در زمان پخش مناسب به نمایش گذاشته شود.

زمان پخش تیزرهای تلویزیونی کوتاه است و سرعت ان بالاست.

در یک شرکت تبلیغاتی عوامل متعددی مشغول به کار بوده که هر یک شرح وظایف خود را دارند. به طور خلاصه این عوامل به اینصورت معرفی می گردند.

اول گروه بازار یابی که وظیفه ی آنها پیدا کردن سازمانها و موسسات و صاحبین صنایعی است که برای بالا بردن مقدار فروش یا اضافه کردن سرمایه خود نیاز به تبلیغات دارند.

شرکتهای بسیاری وجود دارند که شاید عرضه کننده خدمات یا فروشنده محصول مشابه با آنچه شما یا شرکتتان عرضه می کنید، باشند. مشتری که به دنبال محصول است از طریقی با شما آشنا شده است، حال این شما هستید که بایستی تنها ظرف چند ثانیه توجه او را به خود جلب کنید.

در غیر اینصورت ، ممکن است او را برای همیشه از دست بدهید. تازه این اول کار است و بعد باید کاری کنیم که مشتریان بالقوه ما بار دیگر و یا چندین بار به دنبال ما بگردند، تا شاید پس از ان با مذاکراتی که با آنان انجام می شود، بتوانیم درصد فروش را بالا ببریم.

گروه بازاریابی، افراد فوق را از نوع تبلیغ و تعداد مخاطب و هزینه های آن آگاه می سازند. و در صورت تائید صاحب اگهی، مشاورین تبلیغاتی جهت توضیحات بیشتر و نحوۀ چگونگی بستن قرارداد کتبی با طرف اول که صدا و سیما می باشد وارد عمل شده و طی یک جلسه همه مسائل را به اطلاع مشتری می رسانند.

پس از رضایت مشتری با امضاء قرار دادی که توسط صدا و سیما ،شرکت تبلیغاتی و سازمان یا موسسه سفارش دهنده آگهی در سه نسخه تهیه میگردد و شامل بند و تبصره های متعددی از قبیل زمان شروع و خاتمه پخش آگهی ،انتخاب شبکه مورد نظر ،هزینه اختصاص داده شده صاحب آگهی ، طریقه پرداخت آن و… میباشد، گروه تولید شرکت تبلیغاتی با اطلاعاتی که از صاحب آگهی به دست آورده، وارد عمل شده و به ساختن یک تیزر تلویزیونی مشغول می شوند. ابتدا یک سناریو و داستان نوشته می شود.

آماده سازی بستری مناسب و هماهنگی جهت تصویربرداری که انتخاب بازیگران ، گریم آنها و محل مناسب برای فیلم برداری و اخذ مجوز، اجاره دوربین و لوازم جانبی و غیره است، از جمله کارهای اصلی هستند که این گروه بر عهده دارند.

گریم معمولا برای کاهش خصوصیات ناخوشایند صورت وجلوه بخشیدن به نقاط جالب آن به کار میرود.همواره مشکلاتی در زمینۀ گریم بازیگران وجود دارد .به طور مثال،بعضی بازیگران به دلیل حساسیت پوستی به مواد آرایشی یا خصوصیات اخلاقیشان نمیخواهند گریم شوند.

گریم چهره و نور پردازی مکمل یکدیگرند. بعضی اوقات گریم،مشکلات ناشی از نور پردازی را جبران میکند،اما بطور کلی باید این دو عامل با هم هماهنگ باشند تا تاثیرات یکدیگر را خنثی نکنند.

اکنون نوبت گروه تولید است که وظیفه انجام عمور تصویر برداری و کارگردانی را به انجام میرسانند.

این گروه با استفاده از دانش و تجربه خود و با در اختیار داشتن بازیگران و عوامل تدارکات و ابزار آلات فیلمبرداری و صدا برداری شروع به ضبط تصویر میکنند

گروه بعدی تولید با استفاده از تصاویری که گروه قبل در اختیارشان قرار داده اند،کارهای ساخت تیزر را ارائه میدهند.این کارها شامل حذف قسمتهای اضافه،جلوه های ویژه و اصلاحات رنگی میباشد، که باید با سلیقه و ذوق فراوان و هنرمندانه انجام شود.

بعد از این قسمت کار به استودیو صدا واگذار میشود. با زحمت کسانی که کار دوبله را انجام میدهند،صدا بر روی تصاویر قرار داده میشود و در صورت نیاز به موزیک ، آن را به متن اضافه میکنند.

بعد از اتمام این قسمت کار را به صاحب آگهی میدهند که در صورت تائید ،برای پخش در تلویزیون به قسمت بازرگانی صدا و سیما تحویل داده میشود .که طی یک بازبینی توسط کارشناسان این سازمان ومغایرت نداشتن با قوانین سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به قسمت پخش فرستاده میشود .

تعدادی از لوازمی که در ساخت یک تیزر تلویزیونی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

: دوربین فیلمبرداری فول فریم که قابلیت تصویر برداری( اسلومیشن ) را دارد در حال   REDEPIC  حاضر جزء برترین دوربینهای دنیاست که در زمینه تبلیغات استفاده میشود فرمت تصویری این دوربین به گونه ای است که( لایه های رنگ )و( ایزو ) و… بعد از فیلم برداری نیز قابل تنظیم است.

(کانن 5 دی) و( کانن 7 دی): دوربین های عکاسی هستند که سبک کم هزینه با کیفیت مناسب در حال حاضرجهت ساخت تیزرهای تبلیغاتی مورد استفاده قرار می گیرند .قابلیت تنظیم لنز و عکاسی در نور کم با کیفیت عالی از مزایای این دوربین هاست.

پرژکتورهای( آرک ): معمولا برای شبیه سازی نور روز حوالی صبح هستند و جنس سفید دارند با کلوین (درجه رنگی نور ) حدود 5700                                                                       نورهای تنگستن معمولا برای شبیه سازی نور روزحوالی ظهر وجنس زرد دارند با کلوین حدود 3200

سافت باکس و سافت لایت : پرژکتورهایی هستند با نورهای نرم برای سوژه هایی با سایه کم که معمولا یا پرژکتور آنها داخل یک جعبه پارچه ای قرار میگیرد یا بعد از تابش به یک سطح فلزی به سوژه تابیده میشود که در هر دو مورد از شدت نور کاسته می شود.

وسائل حرکتی یا تراولینگ : ریل و شاریو برای حرکت دوربین بدون لرزش در مسیر دلخواه مخصوص سوژه هایی که حرکت آنها افقی و روی زمین می باشد.

کرین :وسیله ای هست که یک حرکت جرثقیلی به ما میدهد و باعث میشود یک حرکت یکنواخت بدون لرزش از بالا به پایین یا از پایین به بالا نسبت به سوژه مورد نظر داشته باشیم.در بعضی از کرین ها دوربین در نوک آن وصل می گردد و فیلمبردار از پایین با حرکت دادن آن از سوژه فیلمبرداری می کند. ولی دربعضی دیگرکه ابعاد بزرگتری دارند فیلمبردار همراه با دوربین در بالای این وسیله قرار می گیرد. طول کرین ها از 5 الی 30 متر متغیر است.

رفلکتور : جهت باز تاب نور خورشید و کلا باز تاب نورهای شدید و تغییر مسیر نور در جهت دلخواه مورد استفاده قرار می گیرند .این وسیله از جنس ورقه های پلاستیکی براق نقره ای یا طلایی تهیه شده است.

بحث ایمنی و مشکلات :

ایمنی در بخش تولید به گونه های مختلف قابل تعریف می باشد . در برخی موارد گروه تولید ناچار به تصویر برداری در معابر و خیابان ها میباشند که برای انجام این کار لازم است با استفاده از مجوز تصویر برداری که از نیروی انتظامی تهیه گردیده با نیروی راهنمایی ورانندگی هماهنگی انجام شود و اقدام به مسدود کردن موقت خیابان کرد.

در پاره هایی از مواقع گروه برای ساخت اگهی باید از گروه بدلکار استفاده کنند تا ایمنی بازیگر تامین گردد.

در بعضی از تصویر برداریها ،گروه باید از لوازمی مانند کرین نفر بر استفاده کنند که در این شرایط تصویر بردار تا چندین متر بالا تر از سطح زمین باید کار تصویر برداری را انجام دهد . برای استفاده از تجهیزات نوری باید ایمنی افراد تامیین شود .چرا که در تصویربرداری هایی که از حجم نور بالایی برخوردارند باید از برق سه فاز وجعبه برق استفاده شود.

دیگر مشکلاتی که در ساخت تیزرهای تبلیغاتی با آن روبه رو هستیم محل های مناسب برای فیلم برداری است. این مکانها و محل ها برای ما محدود است. به طور مثال: برای پیدا کردن یک خانه ی سنتی قدیمی با یک حیاط با صفا و حوضچه ای در وسط آن باید روزها وقت صرف کرد.

بعد از پیدا کردن چنین محلی، باید با پرداخت مبلغ قابل توجهی به صاحب خانه، او را راضی کرد تا خانه را فقط برای چند ساعت در اختیار ما بگذارد.

دیگر اینکه کار تبلیغ ارتباط مستقیمی با وضعیت اقتصادی یک کشور دارد که با رکود اقتصادی، سفارش برای ساخت تیزرها کاهش می یابد.

[download_url_post]

1 دیدگاه برای “صفر تا صد مراحل ساخت یک ویدیو

  1. پرویز ساتکی گفته:

    درود و خدا قوت.
    لطفا بنده را در جهت بستن قرار داد برای بازی در یک فیلم راهنمایی فرمایی.
    در ضمن شرکت فیلم ساز خارجی میباشد.
    میخواستم از مقار مبلغ و نحوه حرف زدن با آنها ،، بنده را راهنمایی فرمایید.
    سپاس _ ساتکی
    ۰۹۱۱۹۸۱۲۲۳۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + دوازده =